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Q&A #17: Marie Voignier [FR/EN]

Marie Voignier, Western DDR, Video DV 10 min.

Marie Voignier, Western DDR, Video DV 10 min.

Avec le Silo, nous avions montré Western DDR (2004), le film que Marie Voignier a consacré à un centre de vacances converti en parc d’attraction en Allemagne. Mélancolique, comme si la faillite du parc avait déteint sur l’entreprise même d’en faire le récit, le film était surtout, par l’oblique, une tentative féminine de réaliser un western.

On the Silo we showed Marie Voignier’s film about a holiday centre that had been converted into a theme park in Germany, Western DDR (2004). Melancholy, as if the park’s bankruptcy had coloured the very enterprise of recounting it, the film was above all, if obliquely, a woman’s attempt to make a Western. Clara Schulmann


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1. Dans son autobiographie, Kim Gordon reproduit un texte écrit par elle dans les années 1980 sur une tournée de Sonic Youth et sa place dans le groupe: « I like being in a weak position and making it strong », dit-elle. Comment parleriez-vous de votre position d’auteur et de cinéaste ?

MV L’avantage pour une cinéaste, c’est qu’elle est d’emblée en position de force. Elle est chef de bande sur son tournage, sur son montage.

2. En général, on écrit seule et on fait un film à plusieurs. Est-ce que cette différence est importante ?

MV Je fais souvent des films seule. La notion de collectif au cinéma est rare : on est plusieurs, mais ce n’est pas vraiment collectif. Les décisions importantes ne sont prises que pas une personne (ou deux), on se sent souvent très seule. La chaîne de production d’un film est fortement hiérarchisée, ce qui ne relève pas tout à fait de ma définition du « collectif ». Il existe des films collectifs, c’est un geste politique fort, il n’y en a pas beaucoup.

3. Dans un entretien, la poète Lisa Robertson dit : « … as a very young reader, in the 80s, I constantly felt affronted that I could not find a point of recognition in the extreme masculinist philosophy and literature I was reading. To discover feminist thinking and writing was a recognition that gave me the will to write. That was a very relevant kind of pleasure. » Comment pour vous s’est opérée cette découverte?

MV Le féminisme et l’engagement politique ont largement précédé ma découverte du cinéma et de l’art. Ça ne s’est pas fait par des lectures au début, mais plutôt dans des groupes, dans des collectifs, dans des lieux. Ce qui m’a ensuite amené à lire, à photographier, à aller au cinéma, à m’inscrire dans une école d’art.

4. Cette question concerne les liens entre votre activité artistique et la gymnastique. Quels types d’exercices faites-vous pour écrire ou pour faire un film ?

MV Je lis et je vais au cinéma. Je bouge le moins possible.

5. Quel est l’arbre généalogique qui raconterait vos sources, ressources, références dans les deux domaines ?

MV Dans le désordre complet : Gide, Beauvoir, Cervantes, Balzac, Duras, Musil, Guillaumin (Colette), Delphy, Mbembé, Labou Tansi, Godard, Wearing (Gillian), Simon (Claire), Kramer, Jelinek, Rohmer, Bernhard (Thomas), Murnau, Haraway, …

6. Entre film et écriture, quelle place tient la lecture ?

MV Impossible de répondre, la lecture, c’est un peu tout le temps, ça me donne des forces.

7. Est-ce que la cigarette ou d’autres formes d’addiction accompagnent spécifiquement l’écriture ou votre rapport aux images en mouvement ?

MV Quand je suis stressée à ma table de travail et que ça n’avance pas, je nettoie toutes les touches de mon clavier, une par une. Mais de là à parler d’addiction…

8. L’écriture comme le cinéma convoque ou ranime les fantômes. Qui ou qu’est-ce qui vous hante?

MV Le prochain film.


English version



1. In her autobiography, Kim Gordon reproduces a text that she wrote in the 1980s about a Sonic Youth tour and her place in the band. “I like being in a weak position and making it strong,” she said. How would you describe your position as an author and as a filmmaker or as an artist making films?

MV The advantage for a filmmaker is that she is immediately in a position of strength. She is the leader of the gang on her shoot, on her edit.


2. In general, writing is a lonely experience and making films is a collective experience. Is this difference important to you?

MV I often make films on my own. The notion of the collective is rare in cinema: there are several of you, but it’s not really collective. The important decisions are taken only by one person (or two), you often feel very alone. The production line on a film is strongly hierarchical, which is not how I would define “collective.” Collective films do exist, it’s a powerful political gesture, but there aren’t many.

3. In an interview, the poet Lisa Robertson writes: “…as a very young reader, in the 80s, I constantly felt affronted that I could not find a point of recognition in the extreme masculinist philosophy and literature I was reading. To discover feminist thinking and writing was a recognition that gave me the will to write. That was a very relevant kind of pleasure.” How did this discovery happen for you?

MV Feminism and political engagement came well before my discovery of cinema and art. In the beginning it didn’t come to me from readings, but more in groups, in collectives, in places. And later that motivated me to read, to take photographs, to go to the cinema, to enrol at art school.

4. This question concerns the link between your artistic activity and gymnastics. What kind of exercises do you do in order to write or to make a film?

MV I read and I go to the cinema. I move as little as possible.

5. Can you describe the family tree showing your sources, resources and references in both fields?

MV Here goes, completely at random: Gide, Beauvoir, Cervantes, Balzac, Duras, Musil, Guillaumin (Colette), Delphy, Mbembé, Labou Tansi, Godard, Wearing (Gillian), Simon (Claire), Kramer, Jelinek, Rohmer, Bernhard (Thomas), Murnau, Haraway …

6. Between film and writing, what is the role of reading?

MV Impossible to say, it’s sort of all the time. It gives me to strength.

7. Are cigarettes or other kinds of addiction part of your creative process with writing or moving images?

MV When I’m stressed at my worktable, and not getting anywhere, I clean all the keys on my keyboard, one by one. But as for addiction…

8. Writing, like cinema, summons or awakens ghosts. Who or what haunts you?

MV My next film.

Marie Voignier

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